Fotomodelka jest osobą, która reklamuje określony produkt przy wykorzystaniu zdjęć. Istnieje kilka podstawowych wyznaczników, które musi spełniać, by móc wziąć udział w upragnionej sesji zdjęciowej. Oto kilka z nich.
Wiadomym jest, że istnieją różne rodzaje fotomodelek tak samo jak różne są produkty i kreowany dla nich wizerunek. Tym samym cechy, które będą idealnie komponować się w przypadku reklamy szamponu do włosów absolutnie mogą nie pasować, by promować czekoladę.
Z całą pewnością fotomodelka musi oprócz idealnej figury i określonego wzrostu (konieczne na przykład, by brać udział w sesji zdjęciowej na potrzeby reklamy ubrań) musi posiadać ciekawą twarz. Nie chodzi tu tylko o rysy twarzy choć wiadomo, że największe szanse mają te o wystających nie co kościach policzkowych, ale przede wszystkim o umiejętność wyrażania twarzą emocji. Jak przyznają fachowcy ze Studia Sensi, do produkcji sesji zdjęciowych angażowane są najczęściej dziewczyny, których twarz jest symetryczna i nie co plastyczna a przede wszystkim musi mieć „to coś”. Oprócz tego fotomodelka musi posiadać pewien luz, który pozwoli jej na swobodne pozowanie – nierzadko pozy są jej autorskimi pomysłami a fotograf może dawać jej tylko pewne wskazówki jak korzystnie uwydatnić walory jej piękna.